2018 Sept. Garmisch-Partenkirchen, Mittenwald & Zugspitze

Vrijdag 31 augustus 2018

Thuis gekomen van het werk, direct onze laatste spullen inladen. Vanavond vertrekken we voor t eerst voor een hele week avontuur met onze nieuwe camperbus!
We rijden rond 18 uur weg. Weg uit Ulestraten en op weg naar de Alpen. Verder geen planning, geen reserveringen, geen verwachtingen. Wat een heerlijk gevoel! De vakantie begint zo echt vanaf de voordeur.

We rijden een dikke twee uur, alvorens we voor het eerst gaan zoeken voor een overnachtingsplekje voordat de duisternis gaat vallen. Een eerste overnachtingsplek vinden we al snel; een gratis camperplaats in het mooie plaatsje Oberwesel aan de Moezel. Deze mooie kleine camperplaats (voor slechts 4 campers!) ligt bij een leuk knus wijnhuis/restaurant Gasthaus Rheingoldschenke met onzettend mooi terras en uitzicht. Voor ons als rustzoekers een geweldige plek!

Camperplaats Oberwesel (Moezel)

De avond bij aankomst hele korte wandeling gemaakt met de hondjes in het veld achter het restaurant. Nog een paar herten gespot! Verder genoten van de rust en het uitzicht!

Dag1G

Zaterdag 1 september 2018

We zijn vroeg op en maken ons gelijk klaar maken voor onze eerste wandeling.
Vanaf de camperplaats over de heuvel het Moezeldal in naar het stadje Oberwesel.
Pittige hellingen, vooral bergaf in het eerste deel, maar bijzonder leuk en afwisselend.
Na het stadje voert onze route langs wijnvelden terug het dal in. Een hele pittige beklimming door het bos voert ons terug naar het plateau, waar we nog een laatste pauze nemen alvorens terug te keren naar de camper.

Wandeling vanaf Camperplaats naar Oberwesel en terug langs de wijnvelden en door het dal. Een mooie afwissellende route, met een pittige afdaling naar het stadje en een pittig stuk aan het eind!

Lengte 8,4 km
Duur: 2:30 uur

Dag1

Na de wandeling rijden we verder richting de Alpen. De weersvoorspelling zijn enkel voor vandaag daar nog niet al te goed en dus zullen we nog 1 tussenstop inplannen om slecht weer te vermijden. We stoppen daarom in het plaatsje Feuchtwangen.

Zondag 2 september 2018

Vandaag is Dave gestart met zijn (hele natte) 32k-run. Zelf heb ik een wandeling met de hondjes gemaakt door het park en en hebben wij heerlijk droog gezeten in de camper. Het is de enige lange duur training voor Dave deze week en dus heeft hij deze ook bewust zo gepland voor deze ochtend. De uurtjes vliegen eigenlijk voorbij en voordat we het weten gaan we alweer verder richitng Alpen.

We vertrekken en komen naar een drie uurtjes rijden uit bij Garmisch-Partenkirchen.
Onze rit was droog en de lucht is ook hier behoorlijk opgeklaard. We parkeren de camper snel bij de parking aan de voet van de ski-schans en vervolgen gelijk ons pad met een wandeling en doorsteek van de Partnachklamm! Wonderschone natuur!

Eenmaal uit de klam gaan we gelijk stevig bergop en komen we bovenop uit bij een hut.
We nemen er een korte pauze en volgen de route verder terug het dal in.
Een geweldig mooie eerste wandeling. De benen zijn opgewarmd en het genieten is nu pas echt begonnen!

Lengte 11 km
Duur: 2:45 uur

Dag 2

Bij terugkomst van de wandeling, gaan we op zoek naar een overnachtingsplek. Deze vinden we uiteindelijk nabij het dorpje Griesen, op een Parking langs de bosrand vanwaar we morgenvroeg onze wandeling gaan starten.
We verkennen het begin van de route even en genieten verder nog van de avond.

Maandag 3 september 2018

Het is mooi weer vandaag! De voorspelde berichten blijken te kloppen en we zijn dus blij dat we onze plannen last minute niet geheel hebben omgegooid! Het blijkt een goede keuze! We beginnen fanatiek aan deze eerste echte bergwandeling. Het brede wandelpad voert ons flink omhoog tot op een hoogtevlakte waar wat Alpen koeien staan te grazen. Een fantastisch mooie plek, met watertjes en 50 tinten groen als in een sprookjeslandschap!

We gaan vanaf deze hoogvlakte een smaller stijler pad verder omhoog. Zigzaggend tot aan een kleine col. We proberen nog even een topje mee te pikken, maar dat blijkt met onze rakkers toch te lastig om te doen. Het pad is er echt te stijl en te gevaarlijk voor ons om met de honden aangelijnd naar de top te gaan. Maar niet getreurd en we genieten van het uitzicht en lopen nog een stukje naar de nabij gelegen hut in het dal aan de andere zijde.

De zelfde route gaan we ook weer terug, maar zelfs dat maakt hier niets uit. Alle uitzichtpunten zijn mooi en we lopen weer tussen de koeien door die het ons hier af en toe wel heel erg moeilijk maken! Een hele uitdaging nog, maar het lukt en we moeten er zelf nogal mee lachen…..  kleine Balto jaagt ze wel weg! 🙂

Eenmaal terug naar beneden gaat het tempo er goed op! Zeker op het brede pad maken we snelle meters en we komen dan alweer vrij snel voor ons gevoel terug bij de camper.
Fijn! Want dat geeft ons de tijd om gebruik te maken van onze buitendouche bij de camper, onze kleding van gisteren en vandaag uit te hangen in de zon en daarnaast te genieten van een flinke maaltijdsalade en relaxen in het zonnetje!

Na een paar uur rapen we ons weer bij elkaar om wat boodschappen te gaan halen en een nieuwe overnachtingsplek op te zoeken. Deze vinden we uiteindelijk in het kleine plaatsje Biberwier. Wederom op een parking, maar nu vlak bij een mooi meer!

Lengte 18 km
Duur: 4:45 uur

Dag 3

Dinsdag 4 september 2018

Na het ontbijt maken we ons klaar voor een lange tocht en Colbeklimming Schafenkopf.
Het pad gaat gelijk vanaf de parking het bos in en al snel omhoog langs de skipistes door. Een snel stijgend pad ook hier weer, dat ons al snel mooie vergezichten geeft over het dal van Biberwier. We gaan hoger en hoger kunnen al snel tot aan Ahrwald kijken. Zo mooi!

Op een bepaald punt zijn we zelfs voorbij de ski-pistes en komt er een mooie hut in het zicht. We lopen hoger en hoger en komen vandaag zelfs boven de 2000 meter grens!
Wat zijn we trots om dit samen met de hondjes te kunnen doen en wat vinden ze het leuk! Maar we doen het rustig aan en nemen ook voldoende pauzes om bij te komen.
We zoeken op de terugweg een mooie bank op en snijden er een vers brood aan. Ham en kaas komen uit de rugzak en smullen maar! Dit is echt het goede leven! Wat is dit genieten! Nadat Skye en Balto klaar zijn met het verorberen van hun runderoor, vervolgen we pas weer onze weg terug naar de camper.

Eenmaal bij de camper rijden we nog even door en hogerop om naar een mooi uitzichtspunt over de Zugspitze. Het plaatje ligt er vandaag mooi bij dankzij het goede weer! Op de terugrit zoeken we weer een plekje voor de nacht en deze vinden we net aan de rand van Ehrwald. We staan er op een miniparking langs de vlakte tussen de dorpen en met een fantastisch uitzicht vanuit de camper over de bergen. De Zugspitze centraal en we genieten van een mooie zonsondergang! Het belooft morgen een mooie dag te worden!

Lengte 15,5 km
Duur: 5:00 uur

Dag 4

Woensdag 5 september 2018

Als we opstaan zit het dal nog potdicht van de mist. Een wolk hangt vast tussen de massieven, maar we zien al snel gaten vallen in het wolkendek, waar een strakke blauwe lucht achter schuil gaat. We maken ons klaar voor een pittige en lange dagtocht.

We rijden een klein stukje naar de parking van de Ehrwald Alm Bahn. Wij laten de gondels voor lief en wandelen zelf het pittige pad omhoog. Bovenaan de pistes slaan we een ander pad in, dat ons verder omhoog voert en weer waanzinnige uitzichten geeft over het dal. Het wolkendek, de bergen om ons heen, de wolken die over de bomen heen lijken te kruipen, het zonnetje tussen de bomen door……alles is gewoonweg fantastisch! En het weer is bijzonder goed!

We lopen alsmaar hoger en hoger totdat we bij het meer Seebensee op 1657m uitkomen. De zon kan er nog net niet bij, gezien het meer in een kom tussen een aantal bergtoppen ligt. We besluiten daaorm voor nu gelijk door te steken naar de nog hogerop gelegen Drachensee op 1917m. Het is een pittig pad, maar het is goed te doen. We gaan al zigzaggend naar boven en voor we het weten staan we bovenop te genieten van het magnefieke uitzicht! Daar moet op gedronken worden en we nemen een flinke pauze. Zonnetje, weissbier, brood met worst en kaas. Ik zeg: Carpe Diem! 🙂

Deze dag overtreft alle andere dagen! Hoogtepunt zijn vooral deze twee meren!
Na onze heerlijk pauze, gaan we het stijle pad weer omlaag. Het is dan net iets over elf uur en we zijn blij dat we zo vroeg zijn gegaan, want het pad wordt nu beduidend drukker! We komen weer uit bij het eerste meer en daar schijnt nu ook de zon volop. Dus ook daar nog een pauze en de hondjes laten genieten van het water! Wat is dat ook leuk! Ze kunnen hier even lekker zwemmen en we maken een paar mooie kiekjes!

We vervolgens onze terugweg en komen uiteindelijk naar een dik uur vooral bergafwaarts stappen weer uit bij de grote Almhut bovenaan de ski-piste. Het is er gezellig druk en we besluiten het er nog van te nemen op deze mooie middag.
We liggen met een Weissbier in de zon, luisten naar een heerlijk muziekje op de achtergrond en relaxen, terwijl de hondjes een heerlijk dutje doen en bijkomen van deze tocht! We eten er nog een heerlijke maaltijd en sluiten de tocht af met de laatste afdaling terug naar de parking.

Deze avond rijden we het drukke toeristische gebied uit, om morgen deze wandelvakantie af te sluiten met een laatste tocht in het plaatsje Eschenlohe.
Eenmaal daar aangekomen bellen we ook nog met Hans en Anita om te horen of ze morgen thuis zijn voor een bliksembezoekje Dingolfing. Dat blijkt zo te zijn! En onze afspraak is gemaakt! Morgen na onze laatste bergwandeling en op terugreis, rijden we eerst nog naar Hans en Anita!

Lengte 20 km
Duur: 6:00 uur

Dag 5

Donderdag 6 september 2018

Heerlijk vroeg op voor onze laatste bergwandeling! Deze wandeling onderscheidt zich al gelijk door het pure karakter. Hier geen ski-liften en mooie bergrutten, maar enkel wij vieren en de natuur. Er is een breed wandelpad, maar dit verlaten we al vrij snel om via een zeer pittig bospad (pittigste tot nu toe) omhoog te stijgen. Het stijgen gaat snel, maar dat moet ook wel, want we hebben vandag 1300 hoogtemeters op de planning staan!

Het pad kruist en paar keer een waterstroompje en daar maken Skye en Balto dan ook dankbaar gebruik van. Water hebben we altijd genoeg blij, maar het blijft leuk om uit beekjes te drinken en erin te spelen voor ze! Geweldig! En wij genieten mee!

Een helikopter raast over ons heen en we denken nog even dat er vlak boven ons iets gebeurt is. De helikopter gaat er landen en al snel zitten we op de zelfde hoogte en op het open veld op een hoogvlakte. Maar de zorgen waren onterrecht. Vier lokale manne werder afgezet bij hun jagershut om te genieten van de nodige kistjes wijn!
Geweldig! We moeten er wel om lachen….. en nemen zelf de benenwagen weer verder omhoog.

Het pad gaat al snel over in een ruw kiezelpad. De col bovenaan komt in zicht, maar de laatste loodjes zijn zwaar en na een behoorlijk lastige passage vlak boven de top, zijn we dan ook blij dat we boven zijn! Het uitzicht aan de andere zijde is wederom fantastisch. Weer heel anders qua landschap en niet ruw en rotsachtig, maar groen.
We pauzeren voor de zoveelste keer, maar elke pauze is ook tijd om te observeren, te genieten. Tevreden gaan we aan onze lange afdaling beginnen. Het pad gaat hier minder stijl omlaag, maar het is een lange terugweg! We lopen geheel om het massief heen dat we zojuist bedwongen hebben en het pad gaat langzaam maar gestaag verder terug het dal in. Uiteindelijk komen we na zo’n 6 uur stappen uit bij de camper.

Na een opfrisbeurt rijden we in een dikke twee uurtjes dwars door Munchen en door naar Dingolfing. We gaan er op bezoek bij Hans en Anita. Heerlijk om ze weer te zien en bij te kletsen! We gaan nog heerlijk uiteten en borrelen nog even na bij hen thuis.

Lengte 21 km
Duur: 5:30 uur

Dag 6

Vrijdag 7 & Zaterdag 8 september 2018

Na een heerlijk ontbijt bij Hans en Anita is het tijd om naar huis te gaan!
We nemen nog een overnachting in een klein plaatsje boven het Duitse Limburg.
Op zaterdag zijn we al vroeg weer thuis. Het avontuur zit erop. Wat hebben we genoten!