2015 aug – Achensee, 4 daagse trekking met de kids

Achensee, 3 daagse trektocht met de kids

Dag 1, van camping Schwarzenau (942m), via …. (1958m) naar Erfurther Hütte (1834m).
We vertrekken in de vroege ochtend vanaf camping Schwarzenau, langs de oostelijke oever van de Achensee.
We parkeren de auto op de naastgelegen openbare camping (campingbaas even vraag een bon uit te schrijven voor meerdere nachten) en we steken schuin de weg over om gelijk te beginnen aan het bospad dat ons stevig omhoog voert.

Het smalle bospad gaat gelijk flink stijl omhoog….we zien de Achensee al snel een flink stuk onder ons en moeten af en toe een flinke opstap maken over stenen en rotsen. Gelukkig zijn de beentjes nog fris en gaat iedereen in een treintje verder omhoog. We gaan hoger en hoger en de kids vinden het geweldig! Net op het moment dat ook de beentjes moe beginnen te worden van de eerste honderden hoogtemeters strekt zich er een mooi alpenweide voor ons uit. We nemen onze eerste welverdiende pauze en eten wat fruit en een broodje. We genieten hier ook van de eerste zonnestralen en rusten een dik kwartier goed uit.

Als we het pad gaan vervolgen gaat het er gelukkig wat rustiger aan toe. De vermoeidheid van de eerste zware beklimming zit in de beentjes bij de jongste en we besluiten haar rugzakje voor een stuk te dragen. En daar gaat ze weer….als een klein berggeitje voorop en verder omhoog. Het pad gaat door mooie stukjes bos en later weer over in een geweldige hoogvlake van alpenweiden. Het is er prachtig! We nemen onderweg nog een kleine pauze alvorens we aan de laatste hevige klim gaan beginnen. We gaan immers op weg naar de col en de laatste loodjes zijn altijd het zwaarst. Het is dan ook een flinke dagtocht met 1200 stijgmeters voor die meiden!

Maar daar gaan we en we genieten met z’n allen. We lopen nog een stuk tussen de alpenkoeien door wat wij wellicht nog wel spannender vinden dan de kinderen zelf. Vervolgens gaat het pad steeds steiler omhoog en zijn de laatste tientallen meter zelfs pittig voordat we dan met z’n allen bovenop bij de col staan. Trots zijn we! Missie volbracht voor ons gevoel! En het uitzicht aan de andere zijde is dan natuurlijk altijd weer erg bijzonder! We gaan langzaam maar gestaag naar beneden en vervolgen het pad richting de berghut waar opa Peter op ons zit te wachten. We drinken er een lekker biertje en snoepen van een heerlijk lokaal worstje. Eenmaal uitgerust hoeven we nog maar zo’n dik uur te wandelen. Over een hoogtepad met een prachtig uitzicht op de Achensee gaan we richting onze slaapplaats voor deze nacht. We overnachten in de Erfurter Hütte op 1834m. Alvorens we naar de hut gaan, genieten we nog van een attractie voor de deur bij de hut. De Adelaarsvlucht brengt ons een paar honderd meter hoger en liggend onder de vleugels van de Adelaar vliegen we een paar honderd meter langs een stalen kabel naar beneden. Een geweldig leuke ervaring en ook nog spannend ook!

Vervolgens duiken we het terras op bij de hut waar we nog een paar drankjes nemen en de voetjes tot rust laten komen. Als iedereen op adem is gekomen, gaan we onze kamer bezichtigen. We krijgen voor ons zevenen één lager voor zeven personen. Dus een soort van klein kamertje op de zolder met een bedbank voor 5 personen beneden en 2 bedden bovenin. De kinderen, maar ook opa en oma vinden dat natuurlijk fantastisch!
De avond eten we heerlijk in de hut. De maaltijden zijn echt van een zeer goede kwaliteit hier! We nuttigen nog de nodige drankjes en gaan op tijd naar bed. Om 22 uur is huttenstilte en morgen staan we weer vroeg op! De nacht is rumoerig, maar wat wil je ook met zo’n 100 mensen op een zolder en een krakende houten vloer als ‘s nachts iemand naar het toilet gaat. Maar het mag de pret voor ons zeker niet drukken en vermaken ons vooral!

Route dag 1

Kaart Dag 1

Hoogteprofiel Dag1

Dag 2, van Erfurther Hütte (1834m) naar Bayreuther Hütte (1400m)

Na een korte nachtrust druppelen we één voor één de ontbijtzaal binnen. We genieten er van een stevig ontbijt en maken ons klaar voor de tweede etappe. Vandaag gaat ook opa Peter (66 jaar) mee de bergen in en dat is nogal wat! We starten fris deze etappe en de wandeling begint rustig en we gaan gestaag omhoog.

We pauzeren al snel en dat is voor Opa ook wel even nodig. Even op krachten komen en wat energie bijtanken. En dus eten we wat en drinken we wat en komen we allemaal weer op krachten. In de tussentijd aanschouwen we een aantal gemzen die tegen de steile wanden aan omhoog klauteren. Een leuk schouwspel! Zeker voor de kids!
We vervolgen ons pad verder omhoog en klimmen zo naar ……m hoogte.

De afdaling is in eerste instantie vrij pittig. Over smalle paadjes en toch wel steil omlaag. Zeker voor de kids en opa en oma die nog géén bergwandel ervaring hebben. Maar ze doen het prima en voorzichtig maar gestaag lopen we verder naar beneden.
Eenmaal bij een klein hutje komen we ook op een groter en breder pad.

We lopen het pad een heel eind verder omlaag en nemen nog een lange pauze, waarbij we wat soep warm maken, een lekker worstje oppeuzelen en onze weg weer vervolgen.
Eenmaal een paar km verder, komen we in een prachtig bos uit! Het lijkt wel een sprookjesbos! Mooie paadjes, heel groen en afwisselend, maar ook spannende stukjes met kleine stijle afgrondjes. Zeker voor de kleinsten onder ons. Maar het is heel goed te doen en we vervolgen het pad dat nu langzaam ietswat omhoog gaat.

Na een stevige etappe komen we dan eindelijk bij de Bayreuther Hütte uit! Opa Peter kan niet meer en zit er helemaal doorheen! Maar we hebben het volbracht met de oudjes en we zijn allemaal ontzettend blij om bij de hut te zijn. Een paar grote potten bier en een warme maaltijd doen wonderen en we genieten er die avond nog lang van de gezelligheid in de hut en het avondeten.

De kids vermaken zich met spelletjes en kijken hun ogen vooral ook uit!
Wat een gezelligheid met z’n allen in de hut!

Kaart Dag 2

Hoogteprofiel Dag1

Dag 3, van Bayreuther Hütte (1400m) naar het dal van Brixlegg (529m)

Helaas voor ons heeft het de hele nacht geregend en zijn de paden veranderd in modderige slib weggetjes. De paden zijn nauwelijks te bewandelen en zeker met de kinderen en mijn ouders kunnen we géén steile bospaadjes meer nemen. Het is gewoon glijden geblazen en voor hen echt te gevaarlijk.

En dus nemen we het brede pad dat naar het dal voert. Het slingert langzaam naar het dal van Brixlegg (529m). Van daaruit nemen we dan een bus naar Jenbach, waar we een toeristisch treintje nemen naar de Achensee. Een leuke oplossing en invulling van deze verder verregende dag.

Kaart Dag 3

Hoogteprofiel Dag3

Conclusie
Voor een eerste trekking in de bergen met onze meiden (van op dat moment 6, 9 en 11 jaar) is het een verrassend leuk, goed geslaagd en bijzonder avontuur geworden! Het heeft onze verwachtingen ver overtroffen en de meiden vinden het bergwandelen geweldig! Zelfs de jongste had geen problemen met 1200 hoogtemeters op 1 dag.
Het inbouwen van picknick en andere rustmomenten is daarbij natuurlijk wel een must! De overnachtingen in een hut zijn een waar feest voor de meiden!

Praktische info
Het wandelgebied is erg populair en het is er dan op stukken ook wat drukker. Met name onze eerste wandeldag was uiterst rustig, daar niet velen het pad vanaf de camping nemen.

Seizoen
Deze tocht is goed te doen in de zomermaanden, maar zal ook in het late voorjaar en vroege naarjaar goed toegankelijk zijn. Onze reisperiode was van …. aug t/m augustus 2015.

Route & bewegwijzering
Deze route bestaat uit diverse aangeduide wandelroutes. Vanzelfsprekend is het altijd goed een kaart mee te nemen.

Kaarten & Wandelgids
Wij maakten gebruik van de volgende kaarten:

Bereikbaarheid
Vanuit Geleen zijn wij met de auto naar Achensee afgereis. De reis duurde in totaal maar … uur. Een heerlijke afstand dus ook voor een lang weekend erop uit te trekken.

Accommodatie
Wij maakten gebruiken van de volgende accommodatie:
– Achensee Camping Schwarzenau, http://www.campingplatz-achensee.at/
– Erfurter Hütte (1834m), http://www.erfurterhuette.at/
– Bayreuther Hütte (1600m), http://www.bayreuther-huette.de/

Bevoorrading
Voor een korte trekking als deze nemen wij lunch mee in onze rugzakken. Hierbij te denken aan broodjes, fruit en drinken. Er zijn echter genoeg bemande hutten onderweg om een hapje te eten en/of wat snacks te kopen.